Standardy opieki i edukacji dzieci do lat 3.

W naszym żłobku „Słoneczko” bierzemy udział w Programie „Jakość od początku. Standardy opieki i edukacji dzieci do lat 3”, który realizowany jest przez Fundację Rozwoju Dzieci od września 2018 r. (najmlodsi.org.pl)

 Program jest odpowiedzią na problemy związane z usługami opiekuńczo-edukacyjnymi dla najmłodszych dzieci, takie jak:

  • niskie zaufanie rodziców do opieki pozarodzinnej;
  • brak wiedzy pracodawców i urzędów jak nadzorować jakość nowych usług dla małych dzieci;
  • niska świadomość rodziców oraz władz, że pobyt w dobrych placówkach zwiększa szanse edukacyjne dzieci, zwłaszcza ze środowisk zagrożonych wykluczeniem.

Obecnie obowiązujące standardy jakości placówek opieki dla małych dzieci obejmują kwestie techniczne i formalne (kwalifikacje personelu, normy sanitarne, budowlane, żywieniowe). Nie uwzględniają obszarów kluczowych dla wszechstronnego rozwoju dziecka, takich jak:

  • relacje dziecka z opiekunem,
  • sposoby/metody wspierania rozwoju,
  • propozycja edukacyjna,
  • relacje z rodzicami.

A to właśnie te sprawy decydują, czy dziecko będzie w żłobku szczęśliwe i czy rodzice będą mieli pewność, że ich dziecko jest w dobrych rękach. W „Słoneczku” Standardy są narzędziem dla personelu do samodoskonalenia i autoewaluacji. Są naszym wsparciem i pomagają nam w doskonaleniu opieki nad dziećmi.

„Standardy opieki i edukacji dzieci do lat 3” obejmują 10 obszarów funkcjonowania placówki:

1.Fundamenty i wartości.

Wszystkie osoby pracujące w żłobku pomimo różnic indywidualnych działają we wspólnym systemie wartości dotyczącym opieki nad dziećmi. Wartości te opierają się m.in. na prawach dziecka opisanych w Konwencji Praw Dziecka.

2. Kompetencje kadry

Kompetencje osobiste osób pracujących w placówce mają pierwszorzędne znaczenie dla jakości opieki i edukacji dzieci. Aby kadra potrafiła budować relacje z dziećmi oraz realizować program pedagogiczny, musi zadbać o swój rozwój osobisty – w tym nie tylko o wiedzę i umiejętności, lecz także znajomość emocji i potrzeb, umiejętność ich nazywania i wyrażania.

3. Praca pedagogiczna

Każde dziecko w „Słoneczku” ma warunki do angażowania się w interesujące je zabawy, które pozwalają na odkrywanie, kreatywność i nadawanie znaczeń, zarówno samodzielnie, jak i z innymi. Każde dziecko ma przy tym zapewnioną dowolność uczestnictwa w zajęciach.

Nasz żłobek działa wg autorskiego, rocznego program edukacyjnego, który nawiązuje do zainteresowań dzieci i ich możliwości rozwojowych. Program jest modyfikowany w zależności od aktualnej kondycji psychofizycznej dzieci. Podczas pobytu u nas zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.

4. Sytuacje codzienne

Sytuacje codzienne stanowią element rutyny każdego dnia. Sposób ich organizowania ma kluczowe znaczenie dla rozwoju małych dzieci, gdyż dotyczy zaspakajania pierwszorzędnych w tym wieku potrzeb fizjologicznych i emocjonalnych. Od tego zależy jakość doświadczeń dzieci, ich poczucie bezpieczeństwa oraz prawidłowy rozwój.

5. Żywienie

Żywienie dzieci w wieku 1–3 lata jest oparte na aktualnych Normach Żywienia Człowieka. Posiłki, które są podawane dzieciom w naszym żłobku są smaczne, zdrowe i estetycznie podane. To potrzeby dzieci wyznaczają sposób organizacji posiłku, więc jeśli dziecko nie ma ochoty zjeść nie będzie do tego namawiane, dzieci mają tyle czasu na posiłek, ile potrzebują, a kadra nie nagradza dzieci za zjedzenie posiłku.

6. Adaptacja

Badania pokazują, że adaptacja wiąże się ze stresem i to, w jaki sposób proces będzie przebiegać, ma wpływ na poziom kortyzolu (hormonu stresu) u dziecka, a co za tym idzie, niewłaściwie prowadzony proces adaptacji może nawet zagrażać zdrowiu dziecka. Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem na temat adaptacji dostępnym na naszej stronie w zakładce „Adaptacja”.

7. Współpraca z rodzicami

Współpraca kadry i rodziców jest oparta na partnerstwie, którego podstawą jest rozumienie decydującej roli rodziców i rodziny w życiu dziecka. Wymiana informacji między rodzicami a personelem jest niezbędna i przebiega w atmosferze otwartości i zaufania. Rodzice mają także wpływ na sposób funkcjonowania żłobka.

8. Aranżacja przestrzeni i wyposażenie

Aranżacja przestrzeni w naszym żłobku jest spójna z  naszą koncepcją pracy pedagogicznej uwzględniającą elementy pedagogiki Marii Montessori. Organizujemy dzieciom przestrzeń w sposób umożliwiający działanie samodzielne, jak i w gronie rówieśników oraz dorosłych, zgodnie z ich aktualnymi potrzebami i zainteresowaniami. Aranżacja przestrzeni jest prosta, bez bodźców rozpraszających, zapewniająca dzieciom komfort sensoryczny.

9. Bezpieczeństwo i profilaktyka zdrowia

Dbałość o zdrowie dzieci wymaga podejmowania działań z zakresu profilaktyki oraz zapewnienia im bezpiecznych warunków pobytu w placówce. W sytuacji zagrożenia zdrowia dzieci oraz kadry postępujemy wg wcześniej ustalonych procedur.

10. Zarządzanie

Ciocia Dyrektor ma wizję organizacji pracy „Słoneczka” i oraz jej rozwoju, która konsekwentnie jest realizowana przez nią i całą kadrę. Prowadzi ewaluację jakości pracy, wspiera i promuje współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym gminy Krośnice.

Zachęcamy do dokładniejszym zapoznaniem się ze „Standardami opieki i edukacji dzieci do lat 3” zamieszczonymi na stronie Fundacji Rozwoju Dzieci najmlodsi.org.pl